Fremtidens luftfart!

Avinor mener at i fremtiden kan luftfarten i Norge bli helt elektrisk, faktisk påstår de at i 2025 skal det første elektriske flyet tas i bruk innenriks, og innen 2040 kan man ideelt sett tenke seg at Norge kun har elektrisk luftfart. Ikke bare er dette fantastiske nyheter for miljøet, det blir også til god hjelp for lommeboka. Ettersom elektriske fly tydeligvis er veldig mye billigere å produsere og bruke enn dagens fly, blir naturlig nok flybillettene for vanlige folk også billigere. Ettersom det foreløpig er vanskelig å se for seg å lage veldig store elektriske passasjerfly, blir det først og fremst fokusert på de korte avstandene, men det kan utvikle seg. Og det er ikke bare Avinor som har disse fremtidsplanene, også selskaper som Boeing og JetBlue regner med å være på det elektriske luftfartsmarkedet i løpet av det neste tiåret. Med andre ord er det bare positivt med Avinors fremtidsplaner, og jeg støtter dem helhjertet, noe jeg håper hele Norges befolkning gjør.

Fly miljøvennlig, billig og mye

Så ettersom det å fly etter hvert blir både mer lønnsomt, både for miljøet og lommeboka, kan jeg ikke se noen grunn til å la være når disse flyene endelig kommer på markedet. Hvem vet, kanskje det frister å kjøpe et lite fly til seg selv, for å ha litt miljøvennlig moro i skyene? Jeg vet det frister meg i hvert fall. Det åpenbare problemet er selvfølgelig at å kjøpe et fly er betydelig dyrere enn å bare sitte på med et. Løsningen er imidlertid like åpenbar, og utrolig enkel! anvend en lånekalkulator for å finne ut hvor mye penger du kan ha krav på og bør ta i lån for å oppfylle denne drømmen. Eller kanskje du bare vil ha råd til å dra opp og ned, frem og tilbake i Norge på disse flotte, nye flyene? Det samme gjelder da. Bare se for deg muligheten og pengene til å kunne dra frem og tilbake med god tid, god samvittighet og god økonomi. Nå vil det som sagt i begynnelsen bare være relativt korte avstander man kan fly med disse nye flyene, men det er likevel verdt pengene!

Fossilt mot elektrisk

Fossilt drivstoff inneholder visstnok hundre ganger mer energi enn litium-ionbatterier, ifølge The Economistt, men de store flyselskapene ser etter en løsning på dette problemet. For eksempel prøver Airbus, Rolls-Royce og Siemens å utvikle et firemotors fly der én av motorene drives elektrisk, mens de andre vil gå på fossilt brennstoff. Det er da et skritt i riktig retning, og målet er å få alle motorene elektriske. Det er mulig det hadde lønt seg også for disse selskapene å Søke om lån hos consida, hvis de skal ha håp om å være med i konkurransen om Norges fremtid innenfor luftfart. Uansett vil det i fremtiden bli bedre for alle å reise, på alle mulige måter. Og takket være Consida kan det bli utrolig mye lettere å oppfylle drømmer, både for dem som bringer oss disse flyene, og for oss vanlige mennesker som bare vil være med på utviklinga og samtidig kunne reise rundt om i Norge.