Boeing – de store kommersielle flyene

Boeing Company er en amerikansk produsent av fly og flydeler for kommersiell flygning. Man regner som regel Boeing som det aller største konsernet for denne bransjen. Og det er spesielt de store flyene som har fått oppmerksomhet.

Vil Boeing klare å omstille seg nå som kravene til utslipp blir stadig strengere, eller må de tenke helt nytt i søken om å forbli verdens mest prestisjetunge fly-gigant.

Elektrifisering og fornybar energi

Selv flybransjen må se på nye løsninger for utslipp fordi den globale oppvarmingen har gått av hengslene. Slike selskaper har en agenda, og kan se til Tibber som virkelig snur alle stener for å få ned forbruket av strøm. Det har også Boeing fått øynene opp for. Hel-elektrifiserte fly, måter å resirkulere på og økologiske løsninger, det er bare noe av hva selskapet jobber med.

De store flyene

Den mest kjente maskinen til flyselskapet er Boeing 737. Dette er et av mange fly i den såkalte 7×7-serien. Dette er en to-motors flygemaskin som tar opptil 330 passasjerer. De flys gjerne på langdistanse-flygninger over Atlanterhavet. Dette flyet har vært i bruk siden 1967.

Senere kom 747 som fram til i dag har vært blant de største passasjerflyene i verden. Flyet har fire turbo-drevne motorer med totalt 110.000 hestekrefter!! Denne maskinen har plass til over 600 passasjerer og har en rekkevidde på over 1400 mil!! Det vil si at det kan fly distansen New York – Moskva fram og tilbake.

I dag fins også fly med prefiksene 757, 767, 777 og 787 i drift. Dette er fly som benytter nye materialer for å øke rekkevidden og redusere drivstofforbruket.

Norwegian

Norwegian har støtte i statsapparatet og noe av grunnen til det er at de har forpliktet seg til å kjøpe 100 av de nye Boeing 737 MAX flyene. Prislappen er enorm, selv om flyene bruker ny teknologi som vil kutte utslippene med 14%.

Det kan hende Norway har kjøpt katta i sekken, eller at de vil kunne adaptere ny teknologi som kan kutte drivstofforbruket ytterligere.

azalea