En flykropp har jo sine helt klare begrensninger for hvor mye man kan tilby passasjerene og den viktigste begrensningen er naturlig nok plassen. Derfor legges det ned masse tid og arbeid i hvordan man skal kunne kombinere plass, komfort og lønnsomhet så optimalt som overhode mulig. Man må kunne gå utfra at flyselskapene selv forsker ganske inngående på hva folk forventer seg på de ulike prisnivåene og hva folk faktisk er villige til å betale for eller ikke.
Mange valgmuligheter på turistklasse
Når man i dag sjekker inn på langflyvninger er det derfor ofte ganske mange valgmuligheter selv for de som har kjøpt en ordinær turistklassebillett. Først blir man gjerne spurt om man vil oppgradere reisen til dyrere kategori mot et ikke uvesentlig mellomlegg. Svarer man nei på det så blir man invitert til å gjøre setevalg. Det man da blir gjort oppmerksom på er at visse seter er mer populære enn andre fordi de har litt bedre benplass enn andre seter i samme kategori. Velger man et slikt sete så får man betale noen hundrelapper til. Det får man også gjøre om man vil velge et sete der ryggen kan legges litt lenger bakover enn andre seter.
Og ønsker man å sitte så langt frem i turistklasse som mulig så lar det seg selvfølgelig gjøre, men også da mot et tillegg i pris. Det neste er vel at man må betale ekstra dersom man vil sitte sammen med noen. Skjønt det er sikkert flyselskaper som praktiserer det også. Alt dette for å lokke kunden til å betale litt mer. Og trikket fungerer tydeligvis for antallet seter uten verken mer benplass eller større ryggvinkel blir bare færre og færre. I alle fall på de flyvninger som denne skribenten har erfaring fra. Det er dessuten verd å merke seg at dette er praksis ikke bare på de utskjelte lavprisselskapene, men også på såkalte velrenommerte selskaper som Air France og KLM. Ja sikkert SAS og mange andre også. Det hele koker altså med til at man bør gjøre en grundig sjekk av hva som faktisk inkluderes i prisen når man velger flyselskap for forskjellene kan være veldig store.
Behovet for sittekomfort er jo viktigere jo lengre reisen er. På langdistansefly har man da også tatt konsekvensen av det gjennom å benytte seg av stoler som spesielt utviklet for dette. De nye Dreamlinerne er gode eksempler på dette.